IMG 8757

A happy and healthy New Year!

Slechte gewoontes, we hebben ze nagenoeg allemaal. Van roken, veel alcohol drinken en ongezond eten tot te laat naar bed gaan, nagels bijten en weinig beweging. Met veel van die gewoontes stop je liever vandaag dan morgen. Ze zijn bijvoorbeeld slecht voor je gezondheid, werkprestaties en maken je ongelukkig. Maar wat zijn nu precies de gevolgen voor je “looks”? In deze blog focussen we op wat de nadelen en risico’s kunnen zijn van slechte gewoontes voor het uiterlijk. 

 

De meest voorkomende slechte gewoontes

Roken

Dat je er door te roken niet beter komt uit te zien is geen nieuws. Wat als eerste opvalt is de kwaliteit van je huid. Nicotine vernauwt de bloedvaten in de huid, waardoor er minder zuurstof en belangrijke voedingstoffen vervoerd kunnen worden. Dit geeft een grauwe, vale huidskleur. Ook de huid onder de ogen wordt door een verminderde doorbloeding donkerder van kleur. Bij mensen die dagelijks tien sigaretten of meer roken zie je de huid in hun gezicht binnen vijf jaar meer verouderen dan bij niet-rokers. Roken breekt collageen af, waardoor rokers sneller diepere rimpels krijgen. Waar ook veel rokers last van hebben zijn de rimpeltjes rond de lippen, ook wel de ‘barcode’ genoemd. Door het inhaleren worden de lippen continu getuit en dit geeft typerende verticale rimpeltjes rond de lippen. Andere gevolgen voor het uiterlijk door te roken zijn: aanslag op je tanden, minder glans op je haar en gele nagels.

 

Alcohol

Af en toe een glaasje wijn of bier hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. Maar wordt het een dagelijkse/wekelijkse gewoonte om meerdere glazen alcohol te nuttigen, dan zal dat duidelijk te zien zijn aan je uiterlijk. Door het overmatig drinken van alcohol zul je snel last krijgen van zwelling rondom je ogen. Alcohol verwijdt namelijk de bloedvaten, waardoor het vocht in je lichaam zich anders gaat verdelen dan voorheen. Met name dus rond de ogen. Net als bij rokers, wordt de huid door het drinken van veel alcohol snel ouder. Dit komt omdat de huid chronisch wordt gedehydrateerd en dat veroorzaakt niet alleen een doffe huid, maar ook rimpels. Ook is alcohol rijk aan calorieën, mensen die veel alcohol drinken hebben dus automatisch meer kans dat ze er dikker van worden.

 

Weinig beweging

Het is niet voor niks dat de sportscholen weer optimaal gevuld zijn aan het begin van het nieuwe jaar. Iedereen weet namelijk wel dat voldoende beweging goed is voor je gezondheid. Maar ook voor je uiterlijk heeft het een hoop voordelen. Zo helpt sporten om het overtollige gewicht te verliezen, je fitter te voelen en dat ook uit te stralen én het helpt om je lichaam jonger en gezond te houden. Ook zorgt voldoende beweging voor een goede circulatie van zuurstofrijk bloed in je lichaam en brengt zo alle belangrijke voedingstoffen o.a. naar de huid. Wat ervoor zorgt dat gifstoffen worden afgevoerd en zuurstof bij de huid komt. Dit veroorzaakt de natuurlijke productie van collageen, je huid gaat hier door weer stralen.

 

Slecht eten en drinken

Tijdens de feestdagen is er weer volop gegeten en gedronken. Af en toe is dat ook helemaal niet zo erg. Als je daarna maar weer je ‘gezonde levensstijl’ op pakt. Slecht eten en drinken heeft namelijk niet alleen effect op je gewicht, ook voor je huid kan het grote gevolgen hebben. Door teveel ‘bewerkte suikers’ te gebruiken vermindert het collageen in je huid en verliest je huid haar elasticiteit. Een gezondere optie is: rietsuiker of kokosbloesemsuiker. Daarbij zijn er een hoop producten waar je een hoge bloedsuikerspiegel van krijgt. Dit worden ook wel ‘voedingsmiddelen met een hoge glycemische index’ genoemd. Dit wil zeggen dat er voedingsmiddelen zijn die met een bepaalde snelheid worden verteerd en opgenomen in het bloed. Hoe sneller een voedingsmiddel wordt verteerd, hoe slechter dit voor je bloedsuikerspiegel en dus ook voor je huid is. Een aantal van deze producten zijn: witte rijst, witte pasta’s, chocola, witbrood etc. Ook het drinken van te weinig water heeft invloed op je huid. Je huid kan uitdrogen en gaat er minder gezond uit zien. Drink dus voldoende water om je huid goed te hydrateren.

 

Te weinig nachtrust

Door je drukke leven lukt het soms gewoon niet om op tijd naar bed te gaan. Als je er de volgende dag dan ook weer op tijd uit moet om te gaan werken, maak je té weinig slaap-uren. Als dit te vaak gebeurt, heeft dat nadelige gevolgen voor je uiterlijk. Het maakt je huid namelijk minder stevig en minder gehydrateerd. Dit komt door het stofje cortisol. Dit wordt aangemaakt als je moe of gestrest bent en heeft als gevolg dat het collageen in de huid wordt afgebroken. Dit leidt tot een onzuivere huid, waardoor je ook meer last kunt krijgen van puistjes. Ook ontstaan er door chronische vermoeidheid wallen en donkere kringen onder je ogen. Een goede nachtrust is dus zeker van belang. Probeer elke nacht ongeveer 7 á 8 uur te slapen om deze risico’s te vermijden.

 

Laten we met zijn allen deze slechte gewoontes achter ons laten en ons richten op een gezond 2018!