Bruxisme is de medische term voor kaakklachten en overmatige slijtage door tandenknarsen;. U kunt in uw dagelijkse leven beperkt worden door de pijnklachten die aanwezig zijn in de kaakspier, waardoor u moeite kunt hebben met kauwen, praten of gapen. Deze klachten van bruxisme ontstaan door overbelasting van uw kauwspieren en kaakgewrichten.

In de praktijk van Drs. Barbery heeft 85% van de volwassen patiënten last van tandenknarsen of kaakklemmen, ook wel bruxisme genoemd.

Problemen die ontstaan door tandenknarsen

Vooral ’s nachts in uw slaap kunt u onbewust tandenknarsen. Bruxisme is een zeer veel voorkomende aandoening. Het knarsen van de tanden gebeurt gebruikelijk met redelijk wat kracht. Voldoende om een duidelijk hoorbaar knarsend geluid te maken. Door het voortdurend over elkaar schuiven van de kiezen ontstaat er behoorlijke slijtage van de kiezen, met name van het glazuur. Dit kan op den duur ernstige schade aan de tanden veroorzaken, waarbij de kiezen zelf kunnen afbreken of barsten. Daarnaast resulteert tandenknarsen veelal in pijnklachten in de kaakspier en in het kaakgewricht. U kunt zelfs hoofdpijn krijgen door de verhoogde spanning in de kaakspieren. Chronische bruxisme kan ook leiden tot een vergroting van de masseter spier, de grootste spier die gebruikt wordt voor het kauwen. Dit leidt tot een hoekig gezicht, wat voornamelijk bij vrouwen een probleem is.

Tandenknarsen en kaakklemmen kunnen verschillende oorzaken hebben:
  • Slaapstoornissen
  • Boosheid of langdurige stress situatie
  • Alcoholgebruik
  • Bepaalde medicijnen en drugs

Tandenknarsen preventief behandelen

Drs. Barbery kan tandenknarsen behandelen met spierontspanners (btx). Dit middel van het merk Bocouture® kan met hulp van injecties in de kaakspieren de spierspanning zodanig verlaagd worden dat er een vermindering van de klachten optreedt of dat het tandenknarsen zelfs helemaal stopt.

In principe wordt tijdens een eerste behandeling alleen de grootste kauwspieren, de musculus masseter, behandeld. Indien er echter ook duidelijke pijnklachten of een verhoogde spierspanning in de andere kauwspieren (de musculus temporalis) aanwezig zijn, kan er ook voor gekozen worden om deze spieren de eerste keer al mee te behandelen.

De injectie wordt met een hele fijne naald in de masseter spier en/of temporalis spier toegediend via 3 tot 5 vrij pijnloze injecties aan elke kant. Per spier worden ongeveer 50 Bocouture® eenheden ingespoten. Dit is een gemiddelde. Bij zeer forse spieren kan meer nodig zijn. Een behandeling duurt ongeveer 15 minuten.

Na de eerste behandeling moet u er rekening meer houden dat het enkele weken duurt voordat de klachten beginnen te verminderen. De duur van het resultaat van de behandeling is per persoon verschillend. Voor een optimaal resultaat moet de behandeling in het begin een aantal keer herhaald worden, met tussenpozen van ongeveer 3 tot 4 maanden.

Overmatig versleten tanden door tandenknarsen herstellen

Door langdurig knarsen gaan uw tanden en kiezen overmatig slijten. We noemen dit “verlies van beethoogte”. Naast voorkomen van gebitsslijtage als gevolg van tandenknarsen kunnen we de beethoogte van uw tanden en kiezen weer herstellen met kronen of met composieten. Bij een klein verlies van beethoogte (minder dan 1,5 mm) laten we de natuur zoveel mogelijk zijn werk doen door alleen uw hoektanden te verhogen. Bij een fors verlies van beethoogte kunnen we een totale rehabilitatie toepassen van uw gebit.

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Wij denken graag met u mee.

Stuur ons een bericht of bel naar 035-2031572

• This field is for validation purposes and should be left unchanged.